בורמה

דף הבית >> בורמה

טיול לבורמה דצמבר ינואר 2012-13 - רחלי אורן

בורמה הינה מדינה גדולה בדרום מזרח אסיה, שהייתה סגורה למערב עד לפני זמן קצר ביותר. מכיוון שדצמבר, ינואר ופברואר מתאימים ביותר לטיול מבחינת מזג האוויר, נביא כאן את אחד המסלולים האפשריים לטיול. הדת השלטת בבורמה הינה בודהיזם טהרוואדה. אמונה בבודהה כפי שהיה בהתחלה לפי כתבי הקודש מהודו. הדמות הנפוצה בכל בורמה של בודהה היא בודהה יושב ובתנוחת מודרה של Touch The Earth הרגע בו בודהה הגיע להארה והעולם היה עד לכך.

המדינה ענייה ביותר מכיוון שהיא סגורה לקשרים עם העולם המערבי, ולא התאפשרו שם השקעות ופיתוח. רמת התקשורת בסיסית ביותר ובחלק גדול מהמקומות אין אינטרנט או טלפון אלחוטי. האוכל הינו טעים ודומה לדרום מזרח אסיה, רק שפחות בטוח לאכול בדוכני רחוב.

ויזה יש להכין בסינגפור בשגרירות קישור ובנוסף יש לשלם בכניסה למדינה.

טיסות לינגון עיר הבירה לשעבר של בורמה, קיימות ישירות מסינגפור. הטיול מתחיל, אי לכך, בעיר זאת וממשיך למרכז המדינה.

מומלץ על טיול של כ-10 ימים מאחר וזה מקום גדול ומעניין. בהגיעכם לינגון אפשר להשתכן במלון קישור הנמצא במרכז קרוב למקדש הגדול . בינגון מספיק להיות לפי דעתי, לילה אחד, אפשר גם יום בהתחלה ויום בסופו של הטיול.  בעיר ישנו מקדש הזהב שודגון ובו מקדשים, סטופות מזהב ופסלי בודהה גדולים. אם תקומו מוקדם בבוקר בסביבות 7:30 תוכלו לראות את המנקות- כמו להקה מתואמת, אשר מנקות בהתלהבות את כל אזור המקדשים.

בית הכנסת בינגון הינו בסגנון העיראקי אשר אנו מכירים מסינגפור, והוא שייך לקהילה מאד קטנה בת  12 איש שעדיין חיים בעיר. המקום נקי ומצוחצח והם מקבלים אורחים במאור פנים.  בנוסף יש בעיר שווקים, בתים קולוניאליים מתפרקים ואזור של סינים ובו שוק לילה נחמד מאד.

מינגון טסנו לאינלה לייק- אגם אינלה מקסים. בעיננו היה מקום זה גולת הכותרת של הטיול! הטיסה מגיעה לשדה תעופה קטן, ומשם יש לקחת מונית לאגם עצמו. גם כאן עוד לא נגמר היום- כי צריך לקחת סירת מנוע שתביא אותנו למלון הצף במרכז האגם. שהינו במקום שלושה ימים ובדיעבד יכולנו להישאר יותר. האגם מהווה בית לעשרות כפרים של שבטים, בתיהם ושווקיהם , גינון של ירקות על פני המיים- חדשנות מקומית, וחיים סביב האגם. אנו שהינו במלון קישור

שעלותו ללילה היה כ-150$ ללילה. המלון נמצא על עמודים באמצע האגם והחדר, המסעדה וכל השאר- יפים ונעימים מאד. סיכמנו עם נהג הסירה שהביא אותנו למלון, שילווה אותנו במשך שהותנו, והוא התייצב מדי יום עם סירתו והראה לנו את האגם והכפרים. עלות הסירה ליום כ-25$. מזג האוויר באגם יבש מאד ויש לשתות הרבה. המזח לסירות הינו פשוט ביותר, ואף מתחת לזה, והמצב הזה חוזר לאורכו של הטיול. המדינה אינה מוכנה עדין לתיירים, אולם זה גם יופיה.

היעד הבא היה מנדלה אשר מאופיינת במקדשי עץ עתיקים, פסלי בודהה וחיי כפר עתיק. מקדש העץ שביקרנו בו היה מרהיב, והוא אחד היחידים ששרד את השריפות והזעזועים האחרים שעברו על המקום. המלון בו גרנו נקרא Rupar ואינני ממליצה עליו במיוחד.

מכאן המשכנו בסירה בנהר המוביל לבגן Bagan- אזור עשיר באלפי מקדשים. השייט עצמו היה נעים ונהנינו מהנוף לאורך המסלול. המחיר איננו זכור לי,אבל לא היה יקר במיוחד.

את הטיסות המקומיות ואת השייט ארגן לנו משרד נסיעות בורמזי לאחר שלא הצלחנו להזמין ישירות דרך האינטרנט.

העיר Bagan מרשימה ביותר במספר המקדשים המקיפים אותה. אנחנו טיילנו יום אחד על גבי כרכרת סוסים- אשר חנתה מחוץ למלון – אין צורך לארגן מראש. ביום השני סיכמנו עם אחד הנהגים של המוניות שיקח אותנו להר פופה. בהר זה יש מקדש של כל האלילים האני מיסטיים. בודהיזם הוא אמנם הדת השלטת בבורמה אולם לצידו קיים כמו בהרבה ארצות אחרות באסיה, אמונה באלילים. שילוב זה נקרא סינקרטיזם- שילוב של שתיים או יותר אמונות או דתות. הנסיעה להר פופה עורכת כ 4  שעות לכל כיוון, אולם במהלך הנסיעה נחשפים לחיי הכפר והחקלאות  של בורמה. אל ההר עולים במדרגות רבות ובדרך מלווים בקופים וחנויות מזכרות. הנוף מלמעלה מקסים וכל החוויה מיוחדת.

שהינו במלון בשם קישור שהיה חמוד מאד וזול במיוחד כ-29$ כולל ארוחת בוקר. משם חזרנו בטיסה לינגון לעוד יום בעיר וחזרנו הביתה.

רצוי לטייל בבורמה לפני שיכנסו כל הזרים עם השקעותיהם והמחירים יעלו וכן ישתנה אופיו של המקום. יחד עם זאת, זהו טיול לא קל, בגלל הדרכים, הטיסות ושאר השירותים . סה"כ עלה לנו לאדם כ-700$ כולל הטיסות הפנימיות.

מומלץ ביותר!

תוספות לטיול לבורמה משפחת ירמות
באזור מנדליי
טיול אל הגנים הבוטניים- National Kandawgyi gardens- ניתן לעשות ממנדלי [ מונית ליום שלם- 80$] אשר נמצאים בתחנת ההר של האנגלים- Hill station maymyo כשעה נסיעה ומזג אויר אחר לגמרי.
הגנים משתרעים על כ 5000 דונם ובגובה של כ-1000 מטרים וכוללים מלבד הגנים המטופחים, מוזיאון פרפרים וחיפושיות, ותצפית ציפורים. הגן נבנה ב 1915 על ידי האנגלים בעזרתם של כ 4000 שבויים טורקים ושודרג לפני מספר שנים.
בכפר עצמו, עדיין עומדים על תילם בתים קולוניאליים שהבריטים בנו, אך כאן הם באדום שחור ולא כמו בסינגפור –שחור לבן. לא צריך להשוות לסינגפור!
בדרך חזרה למנדליי,  אפשר להמשיך למפל שוצף וקוצף הנמצא קילומטרים ספורים מהכפר.  יורדים רגלית ק"מ מהכביש באזור יפה,אוויר צח ולעיתים אף בריזה קרירה. רסיסי מים מהמפל מכסים את האזור. למטה יש גשר עץ תלוי מעל הנהר, ופגודה למתפללים הבודהיסטים שעברו במקום.

אזור אינלה לייק
Myanmar Red Mountain Estate winery - יקב משוכלל בבורמה? אכן. בהשפעה צרפתית ובבעלות מקומית, נמצא היקב הממוקם כ-11 ק"מ מהעיירה- Nyaung Shwe אשר באגם אינלה ,בה ישנו בזמן טיולנו באגם. היקב נבנה על ההר ואפשר להגיע אליו בעזרת טוק טוק או סוס ועגלה, אשר ממתינים עד כשעתיים ועולים כ-12$. ניתן לטייל בתוך היקב- סיור  המשלב טעימות של יין- 3$ ואם רוצים אף ארוחה מלאה. עם כוס יין ביד ומבט אל עבר השקיעה, בורמה נראית הבטחה גדולה.
באגם אינלה אפשר להתגורר גם באחד הכפרים במלון בשם  HUPIN NYUNG SHWE אשר הינו פשוט, 3 כוכבים אך עם חדרים מרווחים ונקיים. אם יתמזל מזלכם תוכלו לצפות בחתונה מקומית!