האי נאשימוה ביפן נורית כהן

דף הבית >> האי נאשימוה ביפן נורית כהן

האי נאושימה ביפן – אמנות וארכיטקטורה עכשוית
נורית כהן

למי שאוהב אמנות מוזמנת חוויה טוטאלית של שילוב בין טבע, נוף, ארכיטקטורה של בטון וזכוכית, ואמנת עכשוית.
התחלנו את הטיול הקצר שלנו ביפן במקום המופלא הזה. לאחר טיסה לעיר אוקאיאמה דרך טוקיו (ובדרך אפילו ראינו את הר הפוגי מהמטוס), לאחר נסיעה באוטובוס, ברכבת ובמונית הגענו למעבורת שמביאה לאי המוזיאונים והאמנותNAUSHIMA
לשמחתנו רוב הנוסעים היו יפאנים, צעירים ומבוגרים עם תרמילים על הגב שבאו ליום טיול בטבע ובאמנות, היו מעט מאוד זרים.

האי נרכש ברובו על ידי חברת בנסה היפנית, חברה העוסקת בחינוך ובתרבות. והחל מראשית שנות ה-90 החלה לפתח את המקום בהתאם לחזון שלה יחד עם האדריכל היפני טדאו אנדו ובשיתוף עם המועצה המקומית. באי ישנם מוזיאונים, בתי אמן, ופיסול חופשי בטבע. שלושת המוזיאונים העיקריים הם: מוזיאון בנסה MUSEUM  BENESSE שכולל אוספי אמנות שנרכשו במשך השנים, מוזיאון צ'יצ'ו   CHICHU MUSEUM(נפתח ב-2004) שנחצב בתוך ההר הנושק לים ומוצגים בו שלושה אמנים בלבד. קלוד מונה עם שושנות המים שלו, ג'יימס טורל עם מיצבי האור הנסתר שלו (אחד מהם דומה מאוד לחלל הרואה שלו המוצג בגן הפסלים במוזיאון ישראל)  וואלטר דה מריה עם כדורי ענק שחורים. המוזיאון השלישי הוא מוזיאון לי אופן  LEE UFAN MUSEUM(נפתח ב- 2010) מוזיאון המוקדש כולו לאמן קוריאני האהוב מאוד על היפנים. בשלושת המוזיאונים ישנו שילוב בין הארכיטקטורה, החלל, הנוף והאמנות המועטה. מוזיאון נוסף ממוקם בבית המרחץ של העיירה ושם אפשר לראות אמנות ולחוות את הרחצה היפנית בעת ובעונה אחת.

בכפר שנמצא על האי ניתנו מספר בתים לאמנים שהוזמנו ליצור בהם יצירת אמנות יחודית למקום/ שני המיצבים המרשימים ביותר לדעתי הם הבית שניתן לג'יימס טורל, שנכנסים אליו בחושך מוחלט ואחרי כעשר דקות מתחילים לראות אור בוקע. האור כמובן היה שם מלכתחילה אך לוקח לעין זמן להתרגל. הבית השני היה במקורו מקדש שינטו קטן והוא ניתן לאמן הירושי סוגימוטו, אמן שעוסק בעיקר בצילום אך כאן בחר לבנות מדרגות זכוכית, שנראות כעשויות  מקרח היורדות מן המקדש ונכנסות למעבה האדמה ומחברות בין השמים לשאול. עבודות אחרות של סוגימוטו מוצגות במוזיאון בנסה, צילומים בהם רואים את קו האופק בין הים לשמיים, ובחלון בין הצילומים רואים את קו האופק בין הים לשמים של האי.

בנוסף לכך מוצבות יצירות אמנות רבות ברחבי האי. אני אהבתי במיוחד את הדלעות, האדומה והצהובה של האמנית היפנית יאיואי קוסמה המוכרת בעיקר בזכות העיצובים שעשתה לחנויות לואי ויטון של משטחים ובלונים אדומים ענקיים עם נקודות לבנות. וגם את הפסלים המתנועעים של גורג ריקי (עבודותיו ישנן גם בקמפוס האוניברסיטה בגבעת רם בירושלים בתוך הבריכה) ואת עבודותיה של טרזיטה פרננדז, המוני קוביות זכוכית שבגבן מראה המודבקות בצפיפות על גבי קיר הבטון של טדאו אנדו ויוצרות מעין מפלים שמשתקף בהן הנוף והדמות של ההולך במזדרון.

מומלץ מאוד לגור באי עצמו בבית ההארחה של בנסה האוס זה יקר אבל מאוד שווה. מומלץ גם לאכול במסעדה שלהם שנקראת טרס רסטורנט על חוף הים, צריך להזמין מקומות הרבה זמן מראש גם למלון וגם למסעדה.  לגרים בבנסה ישנה הסעה חינם בין האתרים השונים של האי נאושימה
www.benesse-artiste.jp/en/benessehouse
למי שיכול להקדיש יותר זמן למקום(אנחנו היינו יומיים רק בנאושימה) מומלץ גם לנסוע (זאת אומרת לשוט) לשני האיים השכנים, טשימה ואינוגימה שבהן ישנן עוד יצירות אמנות. אנחנו לא הגענו לשם אבל מהאתר שלהם זה נראה גם כן מדהים.

ואם כבר בענייני אמנות עסקינן אז מעבר לביקור הרגיל בטוקיו וקיוטו שכבר נכתב עליהן רבות ביקרנו בטוקיו במוזיאון 21-21 דיזיין סייט שאף הוא תוכנן על ידי טדאו אנדו והיתה בו תערוכה מרתקת על אורז (תהיה פתוחה עד אמצע יוני) וגם במוזיאון מורי הנמצא בראש מגדל גבוה בראפונגי הילס. ממנו גם ניתן לראות ב360 מעלות את כל טוקיו. מוזיאונים נוספים לאמנות עכשוית שמומלצים בטוקיו (לא הספקנו לראות אותם) הם מוזיאון מוט ומוזיאון הארה.

ביקרנו גם במוזיאון מיהו MIHO MUSEUM, כשעה מחוץ לקיוטו (רכבת + אוטובוס), מוזיאון שנבנה על ידי הארכיטקט הסיני-אמריקאי אי. אם. פיי, שבנה בין השאר גם את הפירמידה של הלובר. המוזיאון חצוב כולו בתוך ההר (בזמן הבנייה נעקרו העצים ואחר כך הוחזרה האדמה ונשתלו העצים חזרה בדיוק במקומם המקורי).  גג חזית הבניין בנויה כמו מקדש שינטו ובקיר הזכוכית מול הכניסה שתול עץ שנראה כמו בציורי הדיו היפנים.
כל זה הוא על קצה המזלג ועושה רק תיאבון לעוד ועוד. היות והפעם היינו בזמן הפריחה אולי ניסע שוב בסתו בשלכת.