הודו

דף הבית >> הודו
הודו-מסלול לחמישה ימים – לילך מידן
זה לא עניין של מה בכך. שבע נשים יוצאות להודו לחמישה ימים מלאים! לא, באמת שלא. קודם כל המספר לא זוגי. אחר כך מתחילות התהיות-איפה נישן, מה המסלול, מה ההמלצות, מה להביא ועוד... אמרתי שבע נשים?!
אז נתחיל בסוף-היה מדהים!
לאחת כמוני, שזו לה פעם ראשונה בהודו, החוויה הייתה חזקה ושיתפה את כל החושים. הריחות, הצבעים, המגע (נוגעים הרבה ההודים. תתכוננו) ההמולה ברחוב, העוני, העושר-הכל יחד.
את מסלולנו התחלנו בניו דלהי, משם לאגרה, לג'ייפור וחזרה לניו דלהי.
ניו דלהי היא בירתה של הודו, שם ממוקמים משרדי הממשלה. העיר מערבבת ישן עם חדש, ניכרת הצמיחה וההתפתחות במרכז העיר ובאזורים החדשים לעומת פאתי העיר ששם הכל יותר מבולגן, מלוכלך ונראה יותר כפר מעיר.
בעיר,  בעיקר הסתובבנו בשווקים, אם כי מומלץ ללכת לראות גם את שער הודו-אנדרטה שמנציחה את זכרם של נופלי הצבא ההודי בריטי ממלחמת העולם הראשונה. הmain bazaar   מכניס מהר לאווירה ההודית. המון בזארים קטנים, צבעוניים, עגלות רבות בכביש עם כל טוב, צפיפות גבוהה יחסית-מתחיל הקרנבל ההודי.
לאוהבי הקניות שבינינו, מומלצת גם חנות ANOKI – חנות מערבית ומודרנית למוצרי טקסטיל. מי שחפצה נפשו במפות צבעוניות, כיסויי כריות, ביגוד ועוד, באיכות טובה-מומלץ. יש סניף גם בג'ייפור וכנראה שעוד כמה. המחירים נוחים יחסית למחירים שאנו מוצאים בסינגפור או ישראל למוצרים אלו.
אחר הצהריים, הגענו למקדש אקשארדם, מבנה מרשים ביותר, יחסית חדיש. בשש וחצי מתקיים מופע אורקולי בשילוב מים לקהל הרחב. מומלץ מאד. חייבת לציין עובדה מעניינת שהיינו כמעט התיירות היחידות במקום. לא יודעת למה אבל בכל מקרה מאד מומלץ לבוא ולהתרשם. גם הקיטש לפעמים מרתק.
בסיומו של היום הראשון, למרות  העייפות הגדולה, לא לוותר על אוכל הודי טוב! כזאת היא המסעדה ההודית Gulati Restaurant, 6 Pandara Road Market, New Delhi שהומלצה ע"י עובדי השגרירות בהודו.
אגרה
למחרת בבוקר יצאנו עמוסי תיקים ברכב עם נהג ושבע נשים לכיוון אגרה. נסיעה של כארבע שעות לפחות , עם היציאה מדלהי מתחילים המראות הכפריים, הפרות, הגמלים עם העגלות העמוסות משאות, הצפיפות עולה, הריחות מתחזקים והצבעוניות בשיאה. הלבוש של נשות הודו צבעוני ביותר, סארי מסורתי בכל הצבעים האפשריים-כמה שיותר בוהק יותר טוב. מצטלם נהדר.
אחרי נסיעה מעייפת הגענו למלון שאליו פיללנו-ITC MUGHAL  http://www.itchotels.in/hotels/itcmughal.aspx
קיבלו אותנו בחום. חשוב מאד להיות עם דרכונים צמודים (זאת למדנו אחרי שאחת מחברותינו השאירה את דרכונה בדלהי). לא ברור למה אבל שודרגנו וקיבלנו 3 סוויטות לכולנו-כנראה היה לנו פרצוף של כאלו שכדאי לשפר את מצבן. התארגנות מהירה עם ארוחה במסעדת המלון וזאת כדי להספיק לראות את המבצר האדום ואת הטאג' מאהל בשקיעה.
את הטאג' מומלץ לראות גם בזריחה, אך לא בכל עונות השנה המראה יפה ובאוקטובר אומרים שפחות יפה. החלטנו לוותר על ניסיון זה.
עיקר תפארתה של אגרה היה כשהייתה בירת השליטים המוגולים (1526 עד 1658). בניינים מרהיבים רבים מאותה תקופה שרדו עד היום, ביניהם המצודה שנבנתה על ידי אכבר (Akbar). אך המבנה הבולט והמוכר ביותר הוא הטאג' מהאל.
בכל אתר מחכים לא מעט מדריכים מקומיים שבעבור תשלום פעוט יחסית (יצא לנו 10 רופי לאחת-רבע דולר!) יסכימו לתת הדרכה בתוך האתר.
המצודה האדומה של אגרה מרשימה מאד ונחשבת לאתר מורשת עולמי משנת 1983. המצודה היא למעשה עיר מלכותית מוקפת חומה והמלכים המוגולים התגוררו בה וכן הממשלה המוגולית. היא נחשבת למצודה החשובה ביותר בהודו. בצירוף הדרכתו של אלכסנדר והכובע שלראשו, הייתה לנו חוויה מהנה.
באופן כללי לגבי אתרים מסוג זה, מומלץ לא לוותר על ההדרכות, שכן הסיפור מוסיף נפח משמעותי לחוויה. מה שכן, כדאי לדבר כמה משפטים עם המדריך המיועד, לראות שאכן האנגלית שלו מובנת ושהוא יודע על המקום מעבר לכמה פרטים קטנים. על הדרך המדריכים גם מתנדבים לצלם את הקבוצה, להמליץ על זוויות צילום טובות ואף גילינו שאלכסנדר מאגרה מבין היטב בצילום-נרשמה התלהבות בקרב הבנות!
מהמצודה האדומה המשכנו נרגשות לקראת כניסה לטאג' מהאל. לא סתם מדברים על המבנה הזה בכל העולם.: המבנה מדהים ביופיו , בארכיטקטורה שלו, לבן ונקי בניגוד לכל מה שקורה מחוץ לגבולותיו, נחשב לאחד מהמבנים היפים בעולם כולו.
זהו מעין מאוזוליאום שבנה הקיסר המוגולי שאה ג'האן כדי להנציח את אשתו הפרסייה האהובה, ארג'ומנד באנו בגום, שכונתה מומתאז מהאל ("גבירת הארמון"). הכניסה מרשימה, המבנה מתגלה מתוך שער ראשי, מתפרש בלובנו, כולו שיש מעוטר באבנים יקרות צבעוניות. קשה שלא להתרגש.
מצלמות בלי הפסקה מרחוק ומקרוב לבסוף החלטנו לעמוד בתור המשתרך לכניסה לתוך המבנה על מנת לראות את הקברים של המלך ואשתו. יש תחושת עוצמה חזקה במקום. היינו בשקיעה כפי שרצינו, הצבעים אכן משתנים ויפה לצלם בדקות הקסומות של שעת בין הערביים.
למחרת בבוקר יצאנו בדרכנו לג'ייפור, כאשר עשינו סטיה קלה מהדרך כדי לראות את העיר הנטושה-פטפור סיקריט. העיר ששימשה  לתקופה קצרה כבירתו של השליט המוגהולי הנערץ אכבר.
באתר ארמונות, מסגדים ומבני ציבור שנבנו מאבן חול אדומה וקשה שמצויה בשפע באזור.
אחר הצהריים הגענו לג'ייפור. ג'ייפור Jaipur היא בירת מדינת ראג'סטאן שבצפון מערב הודו.
העיר ידועה בכינויה "העיר הורודה". הראג'ה, ששלט על העיר, צבע את בתי החלק העתיק של העיר בצבע ורוד כהה, המסמל הכנסת אורחים, כהכנה לביקורו של הנסיך אלפרד מוויילס בשנת 1853 .
מתחילים להרגיש את ההמולה בפאתי העיר אבל הכל הולך ומתעצם בכבישים של ג'ייפור. סצנה הזויה של שבע בנות במכונית אחת, כולן עם עיניים דבוקות לחלון או לעינית המצלמה לצלם את הטרוף ברחוב. רכבים, ריקשות, פרות, גמלים, אנשים מלאי צבעים, אנדרלמוסיה עצומה ועם זאת נראה כי כל אחד יודע בדיוק לאן שם פעמיו. מרגש, צבעוני ותחושה של סצינה מסרט.

מומלץ לראות את מקדש הרוחות ואת מצודת אמבר המרהיבה. כמובן גם השווקים שווים הצצה למי שעמיד בפני נגיעות בלתי פוסקות והעמדת תינוקות רעבים מול העיניים. זה החלק הפחות נעים בסיור אם כי זה חלק מהחוויה ההודית.
בערב יצאנו לארוחת ערב במסעדה מיוחדת – מסעדה בתוך רכבת.
מדובר על רכבת שנשמרה מתקופת הבריטים לפי מה שנמסר לנו, משופצת ומוסבת למסעדה, בה אוכלים בתוך הקרונות. המסעדה עצמה נמצאת בחצרו של מלון מפואר מאד בג'ייפור - Taj Rambagh Palace
האוכל היה טעים והאווירה נעימה מאד.
בערב חזרנו בטיסת פנים לדלהי. כרטיסים זולים מאד (67 דולר סינגפורי ) וחסכון של כמה שעות על הכבישים.
בדלהי , למחרת בבוקר, יצאנו לשוק סרוג'ני המפורסם. חייבת להודות כי לא ברור לי למה הוא מפורסם-מראה עלוב מאד, פריטים הכי פשוטים שיש. יתרון אחד שמצאתי הוא הימצאותה של חנות מוצרי הקוסמטיקה-HIMALAYA פשטנו על החנות וקנינו מוצרי קוסמטיקה טובים בזול.
זה היה היום האחרון בטיול האינטנסיבי, עמוס החוויות הזה.
טעמתי טעמה של הודו ממנו- לי אישית-  נשאר טעם של עוד....
ישראלים נדרשים לויזה (אישור כניסה) להודו. את הויזה ניתן להוציא בשגרירות הודו וכן בסוכנות הנסיעות של מוסטפא. מצב קישור לדף הרלוונטי באתר של מוסטפא בו ניתנים הסברים על התהליך. כאשר מגיעים עם כל הניירת הרלוונטית ההליך פשוט ולוקח עד שבוע ימים