ויאטנם, דאלאת - ערן בכר

דף הבית >> ויאטנם, דאלאת - ערן בכר

למי שהתגעגע לאוויר הרים , מפלים , אגמים ונוף "גליל עליון" ומחפש חופשה קצרה ולא רחוקה מידי ,דאלאת הנמצאת על רכס ההרים הצפוני להו צ'י מין סיטי , היא אופציה אטרקטיבית לחופשה משפחתית קצרה.
דאלאת , הנמצאת במרחק של 45 דקות טיסה (או 6 שעות באוטובוס לילה) מהו צי מין, מציעה למבקר בה נוף ייחודי השונה מצפון או מרכז ויאטנאם. אגמים וגנים פורחים , שוק מקומי אוטנטי , מטעי קפה ירוקים הנמתחים מהיציאה מהעיר ועד לכפרים הסמוכים ,  מפלים מרהיבים ואטרקציות רבות לילדים - רכיבה על סוסים, שייט על סירות פדלים , רכבל המוביל ממרכז העיר למקדש מרהיב (ועוד רכבלים אחרים שיפורטו בהמשך) , נסיעה ברכבת ישנה לעיירה סמוכה, לודג' היורד לאורך מפל ומגוון פארקי משחקים קטנים לילדים.
במדריכי התיירות, רבים השבחים הניתנים לדאלאת על מזג האוויר הנעים בה בכל ימות השנה , מעבר למזג האויר ולנוף ההררי - ארופאי מוזכרת דאלאת כעיר המועדפת על זוגות נשואים לצילום תמונות החתונה או לירח דבש. הקיטש הויאטנאמי המאופיין בסממני האהבה - פסלים , עיצובי פרחים , שלטים וכד' , במיוחד ב"עמק האהבה" , מביא עימו צלמי חתונות למכביר הבוחנים בקפידה תמונות חתן - כלה שהזכירו לנו את אלבומי החתונות משנות השישים.
הגענו לדאלאת לשלושה ימים בספטמבר האחרון . תחזית מזג האוויר הבטיחה ימים גשומים וסוערים אולם למזלנו , למרות התחזיות הקודרות , התבהרו השמיים במרבית ימי הטיול ורק ביום האחרון , לפני העליה לאוטובוס הלילה , נפתחו ארובות השמיים לגשם מונסוני כבד ששטף את העיר.
את הדרך לדאלאת עשינו בטיסת ערב מהו' צי מין. למחרת בבוקר התחלנו לתור את העיר. אגם סואן הואונג נמצא במרכז העיר וניתן לשוט בו בסירות פדלים בצורת ברווז , בסמוך אליו שוק יפיפה השוקק חיים במיוחד בשעות הבוקר ובסופי שבוע. במרחק הליכה מהאגם והשוק נמצאים "גני הפרחים" של דאלאת . לאחר סיור קצר ותמונה משפחתית (עם אלון , האחים הגדולים נשארו בבית) עם כובעי קאובוי על כרכרה וסוס עלינו על כרכרה אמיתית שלקחה אותנו לתחנת הרכבת הישנה (הקרמייר).

תחנת הרכבת מציעה מסלול קצר לעיירה הסמוכה טראי מאט שבה ניתן לבקר במקדש צבעוני במיוחד ולראות את החיים שמחוץ לעיר הגדולה. התחנה משמשת גם כאתר פופולארי לצילומי חתן כלה , שמלות הכלה הצבעוניות ומבטי האהבה (שנראו קצת מגוחכים...) זכו לפלאשים רבים מהתיירים שהגיעו למקום. בשלב מסויים נדמה היה שאלון גונב את ההצגה מהזוגות הטריים. הצלמים המקומיים התלהבו למראה הילד הבלונדיני עם השיער הארוך ורדפו אחריו לאורך תחנת הרכבת לתמונה אישית או כחלק מאלבום החתונה.

המשכנו ל"בית המשוגע" (HANG NGA) ששימש פעם כמלון והיום משמש מוזיאון עם אדריכלות ייחודית המזכירה קצת את גאודי. מדובר במתחם המורכב ממספר מבנים . החדרים , העיצוב החיצוני של הבתים והגשרים המחברים ביניהם בנויים בצורה יחודית ומוזרה והביקור במקום יכול להימשך מעל לשעה (אלון די נבהל מעיצוב המבנים וחיפש דרכים מהירות בחזרה לרחוב).

לפני רדת החשיכה עוד הספקנו לבקר ב"עמק האהבה" , גן קיטשי באופן חריג הנמצא על הר ולמרגלותיו אגם. גם כאן , מעבר לפסלי אהבה רבים האטרקטיביים מאוד בעייני המקומיים ניתן לעשות סיור קצר בכרכרה , לשוט בסירת פדלים או סתם להסתובב בין הפרחים הצבעוניים. במקום גם לונה פארק קטן .

את הבוקר שלמחרת התחלנו בעליה לרכבל העושה את הדרך , בנוף הררי , למקדש MAC LAM . לאחר סיור קצר במקדש ובגינות היפות הפזורות בו עשינו את הדרך חזרה (ברכבל) לעיר ויצאנו לשני מפלים הנמצאים בקרבת העיר. מפל דנטאלה  - מפל גדול ומרהיב שהירידה אליו והעלייה ממנו נעשית בלודג' מהיר (עשינו את הדרך הלון ושוב שלוש פעמים , אפשר גם לרדת ולעלות במסלול רגלי) וניתן להמשיך ברכבל בערוץ צר לחלק נוסף של המפל. מדנטאלה המשכנו למפל פראן , רכבל חוצה את המפל ומגיע עד לנחל שלמרגלותיו. לאורך הנחל ניתן לשוט בסירות , לרכב על פילים ואפילו על ...בת יענה.

חזרנו בערב לקרנבל שהתקיים במרכז העיר. ריקודי האריה המפורסמים , קול תופים וריקודים ברחובות התמזגו בשוק הלילה וברעש אלפי אופנועים שעליהם משפחות שלמות ( 4-5 נוסעים) , אלה חגו מסביב לכיכר המרכזית נהנים מהמולת הרחוב ומהקישוטים שנבנו במיוחד לערב זה. הרעש וההמולה נרגעו רק לקראת חצות .

ביום האחרון יצאנו לשני מפלים נוספים . הראשון , מפל קאם לי , נמצא ביציאה מדאלאת והשני , המרשים ביותר , הוא מפל הפילים הנמצא כשעה נסיעה דרומית לדאלאת. הדרך למפל רצופה בכבישים צרים שלצידם כפרים קטנים , אגמים ומטעי קפה מרשימים . מפל הפילים הוא מפל עוצמתי במיוחד שהמסלול היורד לחלקו התחתון חלק ואינו קל לילדים אך שווה את המאמץ. בסמוך אליו מקדש לין אן טו הנחשב לעתיק באזור.

חזרנו אחרי הצהריים לדלאלת והתארגנו לאוטובוס הלילה היוצא משעות הערב המאוחרות, מידי שעה , מתחנת האוטובוס של דאלאת להו צ'י מין (ניתן להזמין מקום באמצעות המלון)  ניתן לקחת אוטובוס רגיל ובתוספת תשלום קטנה אוטובוס עם מיטות - נקי, מסודר ומאובזר.  בכניסה לאוטובוס מחליפים את הנעליים בכפכפים , מקבלים שמיכה ו...לילה טוב ! התעוררנו בבוקר בהו צ'י מין ליום סיור אחרון לפני הטיסה לסינגפור.
אין צורך ביותר משלושה - ארבעה ימים בדאלאת . בתקופה שאנו היינו היו מעט מאוד תיירים , המקומיים היו נחמדים ומסבירי פנים והמחירים היו אטרקטיביים מאוד (בתי מלון , אוכל , מוניות). את הטיולים מחוץ לעיר עשינו באופן פרטי במונית ולא דרך המלון , טיול כזה זול הרבה יותר ומאפשר גמישות ושינויים בתוכנית. במידה וברשותכם יום נוסף ניתן לסייר במספר אגמים בסביבה ובכפרים מקומיים.