טיול לאיסטנבול

דף הבית >> טיול לאיסטנבול
איסטנבול היפה בחזרה מישראל לסינגפור
רחלי אורן

כבר בנסיעותי הקודמות לארץ בחולפי בשדה התעופה של איסטנבול, החלטתי לעצור לכמה ימים ולראות בפעם המי יודע כמה, את העיר המחברת מזרח ומערב בצורה כל כך מלהיבה.
והנה הגיע הרגע ואני וחברתי מהארץ יצאנו לשבוע טיול באיסטנבול .
יומינו הראשון- הגענו בטיסת טורקיש לאיסטנבול בסביבות השעה 15:00 ומיד לקחנו את המונית הצהובה( הצבע חשוב- כי אצלם המחיר הגיוני-18 יורו שהם 50 לירה טורקית ) למלון
 Istanbul Adahan על יד רחוב איסטיקלל.
המלון נמצא באזור Beyoglu ״סוף הנמל״ בבנין משופץ, אשר מהגג שלו נראית העיר כמו גלוית נוף מקסימה. בקשו את החדרים עם הנוף לים, אך גם שאר החדרים גדולים ומרווחים .על הגג מסעדה טובה ובה אוכלים את ארוחת הבוקר, וגם מבלים בסופו של יום עם כוס יין או קפה חזק. www.adahanistanbul.com

התחלנו את הטיול ברחוב איסטיקלל הנמצא 2 דקות הליכה מהמלון- והינו מדרחוב גדול המוביל לצד אחד לכיוון כיכר טקסים הידועה, ולצד השני למגדל גלאטה היפה. הרחוב הומה אדם, תיירים הלבושים בסגנון מערבי אך גם תורכים בלבוש מסורתי. הרבה דוכני ערמונים, תירס קלוי ושאר מתוקים מוצבים לאורך המדרחוב.
המשיכו לכיוון כיכר טקסים ובערך אחרי 1 קמ בסמטת Sahne פנו שמאלה לסמטת שוק הדגים וטיילו בו לאורך הסמטאות השונות והמסעדות הרבות. Neviizade היא אחת הסמטאות ובה מסעדות וביניהן Imroz שבעליה הינו יווני טורקי ומגיש בה דגים טריים ומיני מאזה- שהם צלחות קטנות ובהן מנות ראשונות- חצילים עם יוגורט, קישואים ועוד.
בחזרה לרחוב הראשי איסטיקלל, בו אפשר לגלוש כל פעם לכיוון אחר. כנסיות ומסגדים נמצאים בשני הצדדים. מסגד Huseyin aga camil משנת 1954 בצד השמאלי, וכנסית sant Antonio kilisesi מתחילת המאה העשרים בצדו הימני.
חנויות בגדים וכל מותגי העולם נמצאים ברחוב הזה, אבל לא בצפיפות של
רחוב אורצרד ולא ביוקר של סינגפור.
אחרי כשעתיים של טיול והכרת סביבת המלון חזרנו למלון ועלינו לארוחת ערב למסעדה על הגג, שהיא מקום נפלא המשקיף על כל הנמל ורוח טובה מרחפת מעליו. אכלנו חצילים, קישואים ובשר מטובלים כיד המקום,כוס יין טורקי, וחלמנו
על זמנים טובים יותר לישראל.
היום השני הוקדש לביקור באורטאקוי - אזור הקרוב למיצרי הבוספורוס ובו כנסיה קטנה, נוף מקסים, בתי קפה וחנויות בסגנון באזאר. המשכנו לשתיית תה סמלית במלון קמפינסקי הקרוב- Chiragn הנמצא בבנין בן למעלה ממאה שנה ובו השתכננו בעבר חברתי ואני .המלון הינו אי של עושר עתיק ומנהגים של פעם.
 משם המשכנו לאזור הסולטנט- המרכז העתיק של העיר, השוק הנקרא -הבאזר הגדול, שוק המצרי, שוק התבלינים, כנסית איה סופיה, ארמון טופ קפאי והמסגד הגדול.
באזור זה אפשר לטייל מספר שעות, וגם מספר ימים. המקום תוסס ומלא חיים. כאן תוכלו לקנות שטיח קילים צבעוני, באקלאייות מתוקות כדבש, בגדים וכל מה שבא ליד.

זהו האזור הישן באיסטנבול ,בן כמה מאות שנים ,ואפשר לראות את עוצמתה של טורקיה במאות הקודמות כשהייתה אימפריה, וסוחרים מהמזרח הרחוק ומאירופה הסתובבו בו כבני בית. מסעדות ובתי קפה קטנים נמצאים בכל פינה וצריך רק לבחור מה לאכול ומתי.
בערב יצאנו להופעת ג׳ז קובני עם בעלי המלון שהזמינו אותנו להצטרף. היה ערב מדהים, רק שמעטים באיסטנבול אוהבים מוזיקה זו. בעלי המלון סיפרו בהתרגשות על רצונם לשמר את טורקיה החילונית, בעלת הצדדים הרבים כולל המערבים, ולא לתת
ל״רוחות המנשבות״ ,על ידי ראש הממשלה ארדואן, לקלקל את מצב הרוח והאווירה.
יום שלישי- ירדנו במדרגות היוצאות מרחוב איסטיקלל לכיוון הים לרחוב Yeni Casari Ave לכיוון ״מוזיאון התמימות״
 The Museum of Innocenceאשר נפתח לפני כשנתיים 2012, בעקבות ספרו של זוכה פרס נובל -אורהאן פאמוק. זהו מוזיאון קטנטן בבית מגורים בשכונת Cukurcuma ובו אנו נחשפים לאוסף התקופתי הגדול של אביזרים יום יומיים המופיעים בספר כמו תכשיטים, ספרים, תמונות וצילומים, בגדים ועוד. (על הספר בפירוט בכתבה בנפרד) מומלץ בעיקר למי שקרא את הספר, אבל אפשר גם באופן ספונטני .המוזיאון מספר מלבד היסטוריית המאה 20 , גם סיפור אהבה עכשווי.
משם המשכנו למוזיאון האומנות המודרנית של איסטנבול, השוכן במחסני הנמל המשופצים.
במקום תערוכה מקיפה של האומנות הטורקית מתחילת המאה ה-18 ועד ימינו אנו. ניתן לראות את השפעות האומנים האימפרסיוניסטים- פיקסו, מאטיס וטולוז לוטרק על הציירים המקומיים. גם הציור הנאיבי שהיה בישראל בתחילת שנות ה -50 גוטמן, ראובן ואחרים - מופיעים בגרסתם המקומית.
לאחר כשעה של הנאה במוזיאון, הלכנו לחמאם- Kilic Ali Pasa Hamami שהומלץ על ידי המלון ובו תמורת 130 לירות טורקיות בערך 208 ₪ רחצנו ושופשפנו בצורה יסודית. החוויה של רחיצה בצוותא בתוך החמאם עם נשים מכל העולם, בכל הגדלים והצבעים, המקבלות טיפול אישי של סיבון הגוף, קרצוף ושטיפות במים חמים וקרים, הינו תענוג עילאי! מנוחה והתרגעות על כריות בקומה נפרדת מסיימים את החוויה הנפלאה. www.kilicalipasahamami.com

משם ( עוד לא גמרנו את היום) לקחנו מונית לשכונת נישאנטישי האופנתית. זהו אזור מערבי ובו חנויות אופנה ובתי קפה המשמשים את האוכלוסיה המקומית, הבורגנית וחילונית.
גשם ורוח צוננת החלו לרדת לפתע והזכירו לנו כי אנחנו בעצם באירופה . התיישבנו באחד מבתי הקפה, נתנו מנוחה לרגלינו וצפינו בקהל העובר ממולינו על המדרכות. היה נחמד!
ביום הרביעי ( הזמנו מראש) נסיעה לבורסה עיר במרחק כשעתיים במעבורת מאיסטנבול.
כדאי לקבל מראש במלון את מיקום המעבורת ואת שעות היציאה והחזרה של האוניות,כי ישנן כמה חברות ומחירים. אנחנו יצאנו עם מעבורת של חברת Ido ב 7:30 בבוקר בעלות כרטיס הלוך וחזור 86 לירה טורקית (מחלקת ביזנס) . השיט היה נעים האונייה נקיה מאד ומאורגנת עם מזנוני אוכל ושאר השירותים הנדרשים.
בדיעבד אני יכולה להגיד- כי הטיול איננו הכרחי וכי אפשר היה להישאר את היומים האלה באיסטנבול מבלי להשתעמם, אך אנו רצינו לחוש באווירת מקום אחר מקומי וזה היה בהחלט שווה.
המעבורת מגיעה למקום הנקרא מודניה- וממנו אפשר לקחת מונית -70 לירה טורקית כ 20 דקות, או אוטובוס שעולה 4 לירות ולוקח יותר זמן כשעה.
המלון שבחרנו נקרא סאפראן והיה כמו מלון משפחתי קטן באסיה . הוא עלה 90 יורו והיה בהחלט נקי מאד מיטה טובה וארוחת בוקר נחמדה. www.safranotel.com
בבורסה טיילנו כשעתיים וחצי בבזאר הגדול, הכולל מטפחות משי, תכשיטים, רחוב נעלים, רחוב ירקות ופירות. גם כאן כמו איסטנבול, היו המונים שקנו והסתובבו אך לא אכלו- בגלל הראמאדן. בתי הקפה היו ריקים בחלקם או שרק הגישו תה טורקי חזק. כשהתקרבנו לאחת המסעדות המומלצות- רשת איסטיקלל הושיבו אותנו בחיוך ואמרו אחד לשני בחיוך- אלה תיירים. הארוחה הייתה מצויינת וכללה את כל המרכיבים שכבר הזכרתי רק בסדר ורטובים אחרים.
היעד הבא בבורסה היה הרכבל העולה לגובה של 1600 מטר ( נפתח השנה 2014). האויר התקרר ככל שעלינו וערפל החל לכסות את העיצים . יצאנו ליערות מחטים- אשוח עצי אורן אך גם אלונים וצפצפות. האזור מוכן לתיירים אך ברמה בסיסית. עדין הם צריכים להשתפר. בכל זאת היה כף להיות בטבע , לחוש ברוח הקרה, לשאוף ריח של עיצים ירוקים ופרחי בר עצומים.  הקרונות חדשים ונראה כי המקום בתחילת הדרך וישתפר בהקדם.

למחרת בבוקר חצינו את האגם הגדול Lake Uluabat והגענו בשעות הצהרים המוקדמות בחזרה למלון Adahan באיסטנבול.
יום חמישי- מזג האויר קצת השתנה ונעשה קריר וגשום לאורך כל היום. חיפשנו מקום סגור וכמובן שהיגענו לאחד ממרכזי הקניות הגדול והחדש באיסטנבול – Istinya Park. מגיעים אליו במטרו חדיש ומהיר, ומונית למרכז עצמו- 10 לירה טורקית, ומבלים כמה שרוצים בתוך המרכז. בערב כבר טסנו בחזרה הביתה.
לסיכום, היה נהדר, מחירים זולים לתחבורה ציבורית, גם מוניות, לאוכל וכמובן לקניות.