מערב אוסטרליה - גורן

דף הבית >> מערב אוסטרליה - גורן
אל האאוטבק הקסום של צפון מערב אוסטרליה – הגורנים מתגלגלים
מערב אוסטרליה מתקשרת אצל רוב המטיילים עם פרת' והירידה דרומה אל האטרקציות של Margaret river והסביבה. אנחנו בחרנו לעלות דווקא צפונה אל האאוטבק המערבי של אוסטרליה. המסע המתואר יצא מפרת' וארך 3000 ק"מ. מפאת קוצר זמן וטירוף זמני גמענו אותו ב-10 ימים, אבל מומלץ בחום (למי שיכול) לפרוס אותו על פרק זמן ארוך יותר. התיאור שלהלן נותן הצצה למקומות המיוחדים אליהם הגענו אנו. לא תמיד אלו האטרקציות התיירותיות הגדולות והמומלצות (את אלו אפשר למצוא בקלות ברשת), אבל כן מדובר במקומות קסומים ומומלצים. מטבע הדברים ומפאת קוצר הזמן לא הספקנו לראות את כל האוצרות שיש לאיזור זה להציע. למרות הטירוף – אי אפשר להספיק הכל!

קרוואן באוסטרליה
אנחנו מכורים לנושא. בטיול הזה, לאור הנסיעות הארוכות הוא הוכיח את עצמו כבחירה מעולה. הילדים ישבו מאחור בזולה עם סרטים, אייפדים, משחקים וספרים ואנחנו נהנינו מנסיעה שקטה. בחישוב הוצאות הטיול צריך לזכור שקרוואן הוא לא סיפור זול ושצריך להוסיף עוד כ-50$ ומעלה ללינה בקמפגראונד.

Yanchep National Park "פארק הקואלות"
כבר בראשית העלייה צפונה, פחות משעה נסיעה מפרת' נמצא פרק לאומי קטן ועתיר קואלות מתוקות. בפארק אפשר לבקר גם במערה ולהקיף את האגם, אבל האטרקציה העיקרית עבור הילדים היתה טיילת קצרה בין עצי אקליפטוס, שבצמרותיהם (ולעיתים גם בתחתיתם!) גושי פרווה חומים צמריריים (רק הטפרים השחורים החשופים מרמזים למה הם מסוגלים...). זה לא גן חיות ואת הקואלות אי אפשר ללטף, אבל כן אפשר לראות אותן כפי שהן בטבע – ישנות (בעיקר), מתמתחות ולעיתים אפילו יורדות לקחת קצת אספקת עלים טרייה שמוסיפים להם למרגלות העץ.

The Pinnacles "אשת לוט" או...
המשך העלייה צפונה הביאה אותנו למדבר הPinnacles. מומלץ בחום להגיע לקראת שקיעה. הטמפרטורות יורדות והצבעים כתומים ומרהיבים. מרכז המבקרים נסגר ב-5, כך שכדאי להגיע חצי שעה קודם, להתרשם מההסברים ואז לצאת לסיבוב בין העמודים. אז מה זה בעצם Pinnacles? שטח מדברי עם חול כתמתם ובו פזורים אלפי עמודים עשויים אבן גיר. מאיה בת ה-10 קראה להם "אשת לוט", לי הם עשו קונוטציות קצת אחרות.. כך או כך המדענים גם הם חלוקים בדעותיהם לגבי מקור התופעה וההסברים המקובלים כיום טוענים כי העמודים הם למעשה שרידים ליער שכוסה בחול בסופות והפך למאובן או לחילופין שאלו מבני אבן/בוץ שהצטברו מתחת לשורשי שיחים ועם הזמן נחשפו. הרוחות, החול והקרקע שמתגלה ונערמת לחילופין מאפשרת הסברים של מעלה ושל מטה – הכל הולך.
את הסיבוב בין העמודים ניתן לעשות ברכב, בנסיעה על הקרקע החולית הרכה. בכניסה מוצב שלט המגביל כניסת רכבים גדולים. חששנו קצת בהתחלה שמא הרכב שלנו עונה להגדרה ואכן בכמה מקומות המעבר בין האבנים היה צר (אופס, עליתי על Pinnacle...) אבל הצלחנו! עם זאת, לקרוואן רחב יותר לא הייתי ממליצה לנסות. אפשר גם לטייל ברגל.
ביציאה, אחרי השקיעה או בזמן הדמדומים כדאי לנסוע מעט ולאט מאוד. זה הזמן שבו כל חיות הכיס נהנות להתאבד על מכסה המנוע ומתחת לגלגלי הרכבים. קמפינג חמוד אפשר למצוא על חוף הים בעיירה הסמוכה Cervantes. אבל שוב – סעו בזהירות!

Greenough Wildlife & Bird Park
בדרכנו צפונה עצרנו ללילה בCervantes ואז ללילה נוסף בJurien Bay. שתי עיירות דייגים קטנות וקסומות על חוף הים. במקור תכננו לצאת מJurien Bay לשייט לצפייה ושחייה עם אריות ים, אלא שהמיים היו קרים ולכן החלטנו לוותר ולהמשיך להצפין (באוסטרליה – הצפון הוא החם. מבלבל).
בדרכנו לג'רלדטון, קצת לפני ההגעה לעיר, פנינו שמאלה לכביש צדדי ועצרנו בפארק החי Greenough. אל הפארק הגענו בשעה 13:00 –בדיוק זמן האכלת הקרוקודיל. מרחוק ראתה אותנו בעלת המקום וזירזה אותנו להגיע לצפות במחזה המטורף במהלכו הזוחל הענק – מסה של שרירים ושומן באורך 3 מטר מזנק לגובה 2 מטר כדי לסגור את לסתות הענק שלו על חתיכת בשר עוף טרי. אסור לפספס!
הפארק, משמש מקלט לג'ואים פצועים או נטושים – גורי קנגרו שאמותיהם נדרסו או נורו. בחווה מטפלים בהם והם גדלים ליצורים מתוקים ומלאי הבעה. למבקרים מאפשרים להאכיל, לחבק ולהתלטף עם היצורים המקסימים – רק מעבר לגדר, כדי למנוע בעיטות. בנוסף לקנגרו אפשר להאכיל גם סוסים, לאמות ועוד בעלי חיים ידידותיים. על האמו מומלץ רק להסתכל וכך גם על הקקדו המדבר שצועק "Hello Hello" בקולי קולות. בתוספת תשלום קטנה אפשר להכנס ללטף גורי כלבי דינגו. כל הכספים הם כמובן לטובת הצלת חיות הבר שבפארק.

Kalbarri Sandboarding  – Don't be scared, scream!
קאלבארי היא הרבה יותר מדיונות החול. עיירה יפיפייה היושבת על נקודת המפגש בין חוף הים לבין הנהר. מוקפת מצוקים אדומים וקניונים יפיפיים. אלא שאנחנו התמקדנו בביקור בחווית גלישת חול מטורפת.
לSand Boarding יצאנו בLand Cruiser הפראי של בוב. אוסטרלי משעשע שדוהר עם רכב השטח שלו על הדיונות תוך שהוא מקלל את כל הRed necks שעושים... למעשה את אותו הדבר... עם הרכב מטפסים על דיונות החול העצומות שליד קלבארי כשבמעלה הדיונות נשלפים הBoards וקדימה! שיעור קצר, קסדות על הראש ואז טיסה במורד הדיונות, פנים קדימה, לאחור, לבד ובזוגות ואפילו בעמידה!
את היום המסעיר שלנו עם רוב קינחנו ב"מלכת הדיונות". דיונה ענקית עם ירידה של כמעט 900. בדיונה הזאת יורדים רק בשכיבה עם הפנים קדימה (מסתבר שזאת הדרך הבטוחה ביותר) ובשיאה מגיעים למהירות מטורפת של כ40 קמ"ש! החלק הקשה הוא העלייה חזרה על הדיונה הגבוהה והסוכריה שבסיום היא הירידה האחרונה שבסופה רוב מדגים ביצוע בלתי יאמן של גלישה בתוך מפל של חול עם הLand Cuiser במורד הדיונה.

Coral Bay - יותר יפה מהGreat barrier?
עוד משלב תכנון הטיול התלבטנו בשאלה האם לעלות מקלבארי לCoral Bay. מפרץ המפורסם בזכות צלילות השנירקול שניתן לערוך בו לאורך חוף המתואר כיפה אף יותר מהGreat Barrier Reef. לחילופין יכולנו לבחור לעלות בנתיב אחר צפונה לכיוון לMonkey Mia, לשם מדי יום מגיעים דולפינים לחוף להאכלה. לעשות את השניים היה מטורף מדי שכן השניים נמצאים בקצוות של שתי אצבעות שאינן נפגשות. מתרשמים מתאורי השנירקול המובטח בחרנו אנחנו בדרך העולה לכיוון Coral Bay. יום של נהיגה צפונה מקלבארי (כמעט 700 ק"מ) הביא אותנו לעיירת חוף קטנה ויפה ולה לגונה רדודה המוקפת בריף. אלא שיחד עם המראה הקסום והטמפרטורות הגבוהות באופן משמעותי מאלה שלהן הורגלנו דרומה משם קידמה את פנינו גם רוח בלתי פוסקת.
מימין למפרץ המרכזי של Coral Bay במרחק טיול רגלי קצר לאורך החוף נמצא הShark Nursery. לגונה חולית רדודה וגדולה בה משריצים הכרישים את צאצאיהם. רגע אחרי שהסברנו למאיה שמדובר בכרישי חוף קטנים ולא מזיקים הגענו לשלט שהסביר בלשון שאינה משתמעת לשתי פנים שמדובר בכל סוגי הכרישים, ולא הם לא נחשבים נחמדים. ההשרצות והתפתחות הולדות אמורות להתרחש בחודשים אוקטובר עד מרץ, אבל אנחנו (בסוף מרץ) כבר לא ראינו אותם. במקום זה ראינו המון Sting Ray מתחפרים בחול בצבעי כתום עם נקודות כחולות זוהרות.
לאור ההמלצות החמות הבאנו איתנו ציוד שנירקול מסינגפור (אפשר לשכור במקום) ויצאנו לחקור את הריף. מומלץ להכנס משמאל למפרץ המרכזי – ללכת שמאלה לאורך הסלעים מעבר ל"פינת" הסלע, עד שרואים בתוך המיים את שלט הגבלת המהירות 5 miles. שם כדאי להכנס למיים, להסתובב קצת סביב לשלט (הריף שם יפה במיוחד) ואז להיסחף עם זרם המיים חזרה לכיוון העיירה. המראות היפים נמצאים במיים העמוקים יותר, לא ממש לאורך החוף.
במהלך השנירקול שלנו הרוח המשיכה לנשב בעוז והמיים סחפו קשות. בפנים, המראות אכן היו מרהיבים. אלמוגי ענק צבעוניים בסגנון אילת, רק הרבה יותר גדולים ולא פגועים (אוסטרליה..) מעין שושני ענק ירוקות והמון דגים צבעוניים ביניהן. על ההנאה העיב רק הסחף החזק והראות שלא היתה מושלמת. חשבנו שהרוח היא שמרימה חול מהקרקע, אלא שמאוחר יותר התברר שהאשם הוא בפלנקטון המציף את המיים בימים של ירח מלא. רגע לפני שיצאנו זיהינו במיים מנטה ריי שוחה כמו חץ שלוח. הזנב ארוך ארוך ומתוח לאחור והיא מרחפת לה במיים. שחינו אחריה והיא התפתלה בין הסלעים עד שנעלמה.
להמשך צלילות יצאנו הפעם ימינה למפרץ הראשי – מעבר ללגונת הכרישים (במקום שלט ברור שמגדיר את גבול הלגונה. עדיף לא לצלול בתוכה...). לאחר הליכה ממושכת מגיעים לחוף עם צדפות ענקיות ויפיפיות. קונכיות מגולגלות בשלל צבעים, שלדי כוכבי ים ורכיכות לבנים עם איורים עדינים עליהם. כאילו צוירו ביד. בקצה הלגונה – לשון יבשה ועליה מאות ציפורים לבנות קטנטנות – מעין סנוניות ים עם זנב חצוי. כשעברנו על לשון היבשה כולן התרוממו ועופפו מעלינו בעננה ענקית ודינאמית. ממש לפני שקיעה נכנסנו לעוד שנירקול ארוך ומקסים בין אלמוגי ענק צבעוניים ודגים יפיפיים. בהחלט מומלץ על אף הצעידה הארוכה.
Coral Bay מציעה הרפתקאות שייט מגוונות – שחייה עם מנטות, צפייה בכרישים ועוד. אלו מותאמות לכל רמות היכולת. החל מסירות עם תחתית זכוכית לקטנטנים, דרך שייט עם עצירות לשנירקול על הריף ועם המנטות וכלה בסירות צוללנים עם ציוד צלילה מלא. בגלל הרוח החזקה החלטנו אנחנו לוותר על תוכניות היציאה לים ובמקום זאת לחזור לתכנית המקורית ולמרות המרחק להגיע גם לMonkey Mia.

Monkey Mia – דולפינים זאת רק ההתחלה...
נו... היה שווה את כל המרחק, ההתלבטויות וההתחבטויות? כן, כן וכן! בשורה התחתונה – Monkey Mia היא שמורת טבע יפיפיה שיכולה בכיף להוות את המרכז של טיול בצפון מערב אוסטרליה.
הדרך ל Monkey Mia  היא כבר חלק מהאטרקציה. הכביש הצר המוביל מהפנייה היורדת מערבה מהאוטוסטרדה ועד קצה ה"אצבע" של Monkey Mia משובץ מקומות עצירה מרתקים. הראשון שבהם הוא Hamelin Pool. לגונה מלוחה ובה פטריות stromatolites – בקטריות עתיקות מראשית ימי כדור הארץ. מהאחראיות לייצור החמצן הראשוני ולקיומנו כאן על הכדור. בין פטריות האבן מתפתלת טיילת עם לוחות אינפורמציה מרתקים. בהמשך, מחכה הShell Beach. עוד לגונה מלוחה ורדודה שעל גדותיה אינסוף צדפים קטנים ולבנים, היוצרים נוף של גבעות לבנות ויפות. עוד לאורך הדרך נקודת תצפית יפיפיה Eagle Bluff, העיירה דנהם השופעת אטרקציות ומוזיאון ימי, וגם Little Lagoon – לגונה קטנה מלוחה עם איזור פיקניק וברביקיו מהנה.
ל Monkey Mia הגענו אנחנו לקראת שקיעה. ירדנו לחוף ושם הם חיכו לנו. זנבות שחורים של דולפינים שוחים לאורך החוף ומאחוריהם שקיעה מדהימה בגווני כתום וורוד. על הדשא מתרוצצים אמו ושקנאים המשלימים את האוירה הפסטוראלית. ב Monkey Mia  מרכז תיירות הכולל בקתות וחדרים בכל מגוון וטווח מחירים וכן חניון קרוואנים נעים בו התגוררנו אנו.
בבוקר, מתרחשת האטרקציה העיקרית של החוף. Monkey Mia בנויה על גדת מפרץ יפה ובו להקה גדולה של דולפינים. בשנות ה-60 התחילו הדייגים לזרוק לדולפינים את שאריות הדגים ומאז התקבע מנהג האכלת הבוקר. כדי למנוע תלות מקפידים בשמורה לתת לדולפינים רק 10 ק"ג דגים ביום. הדולפינים מגיעים עצמאית ורק כאשר הם מעוניינים, בדרך כלל לשלוש האכלות ביום. כמעט בכל יום הדולפינים מגיעים לחוף, אך ביום לפני שהגענו לאתר הגיעה רק דולפינית אחת עם בנה ורק להאכלה אחת מהשלוש.
החוויה שלנו היתה קסומה. ב-7:30 בבוקר התייצבנו על שפת המיים, והדולפינים החלו מגיעים – אחד ועוד אחד, מקפצים באופק, שוחים, עולים ויורדים ומתקרבים ממש כמעט אלינו. מביטים בעיניים חכמות ומחכים. בזמן ההאכלה הצופים מתבקשים לעמוד על קו המיים. מתנדבים נכנסים למיים עם דליים מלאי דגים ובוחרים את ברי המזל מתוך הקהל לבוא ולתת לדולפין את הדג. הדולפינים, הגיעו בהמוניהם. 6-7 דולפינים, 5 מתנדבים במיים ועוד ועוד ילדים מאושרים שנבחרו להאכיל. ביניהם גם תאי ומאיה – איזה כיף!
בין האטרקציות האחרות שמציעה Monkey Mia גם יציאה על קטמראן לצפייה בחיות הים וביניהן "פרות הים" Dugongs)). אצלנו, העדיפו הילדים לשכור שני קייאקים ימיים, איתם חצינו את המפרץ מתקשים להאמין למגוון החיות אותן ראינו בדרך. לאורך 3 שעות חתירה פגשנו בלהקה גדולה של דולפינים שריקדו סביבנו, ראינו שני כרישים (Tiger Shark), צבי ים מצחיקים – כמו צלחות ירוקות עגולות הזוקרות ראשים טלסקופיים קבוצה גדולה של מנטות שחורות גדולות (Eagle Manta). ולסיום, אפילו שני סטינג ריי מנוקדים בנקודות כחולות זוהרות שרבצו על קרקעית החול.

Gravity Discovery Centre  - מי יגיע ראשון?
את הדרך חזרה דרומה עשינו בנסיעה כמעט רצופה. בדרך עצרנו רק ב Gravity Discovery Centre שבעיירה Gingin. מרכז מחקר מרתק המדגים את מדע החלל הקמור – בו אף אחת מהתאוריות של בית הספר לא עובדת כמו שצריך. מאיה, שרק עכשיו למדה שמשולש חייב להיות בעל סכום זויות של 1800 הופתעה לגלות שלא בהכרח.. משימה לא פשוטה למורה שלה בשיעור הבא. עוד במרכז הדגמות של נפלאות כוח הכבידה, שבשיאן טיפוס אל מגדל ברזל נטוי בגובה 45 מטרים – המדמה את מגדל פיזה. מראש המגדל, בעזרת בלוני מיים, מודגמת פעולת כוח המשיכה. ולמרות שכולנו (כמו כל החכמים הקדמונים עד גלילאו גליליי) חשבנו שהבלון הכבד יותר יתפוצץ על הקרקע ראשון, גילינו מהר מאוד (ובעזרת סרטון וידאו שלי – תירוץ מצויין לא לטפס למעלה) שכוח הכבידה פועל על כל חפץ באותה צורה. שני בלוני המיים שנזרקו ביחד מגובה 45 מטרים מפחידים התפוצצו על הקרקע החולית באותה שנייה ממש.

פרימנטל - סוף דבר
את הבילוי שלנו במערב אוסטרליה המקסימה סיימנו ביום נינוח בעיירה פרימנטל – עיירת חוף בוהמיינית מקסימה בדרומה של פרת'. במהלך הביקור שלנו חגגו בעיר את הביאנלה לפיסול על חוף הים וברחובות השתולל פסטיבל תאטרון רחוב עם המון מופעים מיוחדים שרק הדגישו את היופי העתיק והמיוחד של העיר. המקומיים מספרים שבפרימנטל חוגגים בכל סוף שבוע שמחה אחרת, כך שתמיד כדאי להגיע.
מערב אוסטרליה קיבלה אותנו בחיבוק חם, עם מרחבים פתוחים ונופים עותקי נשימה. טיול לאורך החוף דורש טווחי נסיעה ארוכים, אך אלו קלים לביצוע על הכבישים הרחבים והפתוחים. חשוב להצטייד במגוון ספקי שעשוע לילדים שמאחור (אייפדים, סרטים וכדו') להבטחת הנסיעה הרגועה. ושוב מילה של זהירות – הנהיגה בלילה ובעיקר בשעות הדמדומים (בוקר וערב) מסוכנת, הן בשל חיות הבר העושות כל שביכולתן כדי להתאבד מתחת לגלגלים ועל מכסה המנוע והן בשל משאיות הענק האינסופיות הRoad trains– השולטות בHighway  האוסטרלית.
ואחרי הכל, הדהירה על הכבישים הפתוחים אחרי הצפיפות הסינגפורית החמימה פותחת את הנשימה. לצידה, הטבע הפראי והאדמדם מעניק התרעננות מבורכת מהאטרקציות העירוניות של היומיום. סעו (בזהירות) ותהנו!