סרי לנקה

דף הבית >> סרי לנקה

סרי לנקה המקסימה

סנדרה גמזון

אחד הדברים הכי מדהימים שקרו לי פה כאדם ולנו כמשפחה זו האפשרות לטייל ולהיחשף לכל כך הרבה ארצות ותרבויות שמעולם לא חשבתי שאבקר בהם וחלקם אפילו לא ידעתי היכן בדיוק ממוקמים.

מעולם לא התעניינתי בסרי לנקה, אך במהלך הזמן שמעתי לא מעט על טיולי החברים באי הזה, ובעיקר על הספארי. למרות חשש (אוקיי, חייבת להודות, אני תמיד מרגישה פרפורי בטן לפני טיולים ומתפללת שניסע בשלום ונחזור בשלום) הוחלט שניסע  לטייל בה. האמת, שמרגע שדבר זה הוחלט - גם ההתרגשות גברה. הבנתי שזה סוג של “הודו לייט” כמאמר החברים, הבנתי שיפה, שהאנשים נחמדים ושהטבע מדהים. הכתבה של ערן בכר העלתה את רמת החשק וגם העלתה ציפיות לגבהים חדשים.

מצד שני הבנתי שהנסיעות א ר ו כ ו ת ולא בגלל אורך הכביש אלא בגלל איכותו, אבל קצת שכחתי מה זה אומר מדינת עולם שלישי.

אחד הדברים הטובים שעשיתי זה להתחבר דרך אתר למטייל למדריך שהומלץ שם, ישראלי בשם זיו מולכו. זיו נישא לבחירת ליבו הסרי לנקית, אותה הכיר בישראל ולאחר כמה שנים הם עברו לגור בסרי לנקה עם שני בניהם הצעירים. זיו בנה לנו מסלול (המסלולים פחות או יותר סטנדרטים, השוני תלוי בהעדפות או דגשים שונים שאנשים מבקשים) ולשמחתי, משום שהוא היה פנוי כשהגענו- הוא היה המדריך שלנו בטיול (בדרך כלל הוא דואג למדריך ונהג מקומיים עליהם הוא סומך). הדרכה עם מישהו ישראלי שהוא מ”שלנו” ומצד שני מעורה במנהגים ובחיי היום יום המקומיים - זו חוויה מעניינת ופוקחת עיניים. זיו ידע לענות על כל שאלותינו, סיפר לנו אינסוף סיפורים ועובדות ואף הקריא לנו קטעים מ"סידהרתא" של הרמן הסה. לאתר של זיו מולכו

אז נתחיל מהשורה התחתונה - סרי לנקה אכן משגעת! המדינה הקטנה הזו - כל גודלה אינו עולה על פי שלוש מגודלה של מדינת ישראל- עשירה בכל טוב. בכל מקום אליו תסתכלו - שפע של צמחייה ירוקה מדהימה, נחלים, נהרות ומפלים זורמים בכל מקום.

אם מישהו תוקע מקל בסלע - למחרת זה נהייה עץ, אם נפל לו גרעין אבטיח - למחרת זה כבר מקשה וכו’. עושר אינסופי של בעלי חיים - יונקים, ציפורים, דגים, נחשים, פרפרים ועוד ועוד. חלק גדול מהחיות, בעיקר הציפורים, הן אנדמיות - כלומר חיות רק בסרי לנקה.

מה עוד? ובכן, בכל מקום בו הם חופרים קצת (המקומיים יאמרו שיש שאמנים-אנשי דת, שמתפללים לאל והוא זה המורה להם היכן כדאי לחפור על מנת להגיע לאבנים הטובות) הם מוצאים אבנים מהשורה הראשונה - ספיר (אבן הספיר בת 400 קאראט המקשטת את הכתר הבריטי מקורה מסרי לנקה), אמטיסט, אודם ועוד ועוד. אין עוד מקום בעולם שכל כך עשיר במחצבים כמותה.

ואולי זו הבעיה של מדינה- שהיא כל כך עשירה. אמנם אין  כאן עניים או רעבים לאוכל אך בגלל העושר - אין להם גם מוטיבציה להתקדם ולשפר את מצבם. אם אדם רעב, הוא פשוט פותח את הפה ונופלת לו לפה בננה ואז הוא הולך לשחות ודג קופץ לו ליד... בקיצור אין סיבה לוותר על השנץ ולהתאמץ לשנות את מצב הדברים.

ובכן - המסלול שלנו, לאור העובדה שטיילנו עם תינוקת היה בנוי בצורה שתתאים בראש ובראשונה עבורה. רצינו לראות הרבה חיות, לחלק את הנסיעות כך שלא יהיה עומס רב מידי בכל יום ושיהיו מעט הליכות - למעט מישורי הורטון.

לצערי, מכיוון שתיכננתי את הטיול קרוב למועד הנסיעה, לא נותרו מקומות במלונות השווים בחלק מהמקומות.  אני חושבת שכשמטיילים נעים להתלכלך ולחוות את המקום, להינות מהאוירה, לאכול את האוכל המקומי, אבל בסוף היום נעים להגיע למקום נקי עם מים חמים במקלחת ואוכל טוב יותר . אם המלון טוב, רצוי לשלם עוד קצת כסף לחצי פנסיון כך שתאכלו ארוחת ערב ובוקר במלון. דבר זה חוסך צורך לצאת מהמלון לאחר יום ארוך ובדרך כלל התוספת במחיר אינה משמעותית.

אמנם לא שהינו במלונות גרועים באמת אבל בעיני רק מלון אחד מומלץ באמת - והוא מלון ספארי ביאלה.

למסלולינו:
טיסה - סרילנקה אייר - יופי של טיסה שיוצאת מסינגפור בצהרים ומגיעה אחה"צ לסרי לנקה . בחרנו להישאר במלון קרוב לשדה התעופה, בנגומבו. כך, תוך שעה מהנחיתה כבר שכשכנו בבריכה וטיילנו בים.

למחרת בבוקר הלכנו לשוק הדגים המקומי, בו ראינו ספינות (חלקן נראות לקוחות מימי הפרעונים) שבות עם השלל אותו הצליחו לתפוס בלילה. הים עשיר בדגה ואפילו ילדים שעמדו במים רדודים עם חכה מאולתרת דגו דגים שווים אותם מיד מכרו לסוחרים. זיו סיפר לנו על שיטות הדיג השונות, על השליחים שרוכשים דגים ומיד נוסעים לשווק אותם בקווי החלוקה הקבועים שלהם. ראינו שיטות ייבוש דגים על החוף והשתדלנו לאטום את האף...

לאחר מכן התחלנו בנסיעה איטית לקאנדי. עברנו בשדות תה, מטעי קאשיו קוקוס ובננות. בדקנו את התוצרת בקפידה (כאלו אנחנו - יסודיים!) והגענו לכפר הפילים היתומים. עדר של כ 80 פילים שחיים בשמורה , ניתן להאכילם אבל הכי יפה זה לצפות עליהם בעת הרחצה בנהר אליו הם הולכיפ פעמיים ביום - נסו לתזמן הגעתכם בהתאם.

משם המשכנו לקאנדי- העיר הרוחנית הגדולה ביותר. בסרי לנקה יש כל הזמן חגים ופסטיבלים אבל אם אתם יכולים - כוונו את נסיעתכם לחודש אוגוסט, אז יש את פסטיבל  השן. זהו הפסטיבל הגדול ביותר בסרי לנקה והוא נמשך 10 ימים. זהו פסטיבל בודהיסטי המקדש את שרידי שיניו של בודהה שהוברחו לסרי לנקה. השריד (ויש אומרים שלא באמת מוציאים את השריד המקורי. האמונה אומרת שיש לשמור על השריד הזה מכל משמר כי מי שמחזיק בשריד הוא שליט המדינה). תראו תהלוכה שבראשה הולך הפיל הכי גדול והכי זכרי שיש בסרי לנקה, לפני הפיל נפרש כל הזמן שטיח על מנת שחלילה לא ידרוך על האדמה, הוא מקושט מכף רגל עד ראש ולפניו ומאחוריו ישנם עשרות להטוטנים, רקדנים, פילים לפידים ומופעים נוספים. כדאי להזמין חדר מספיק זמן מראש משום שבאים לקאנדי תיירים ומקומיים רבים.

בקאנדי לנו במלון יפה בשם אמארה סקאיי. השקט הנוף והאויר הצלול הסבו לנו אושר. ישנו עם חלון פתוח! עם זאת אני ממליצה לבחור מלון עם בריכה עבור הילדים. מלון זה מותאם יותר למבוגרים. מצד שני - בעיצומה של ארוחת הערב, הגיעה להקת נגנים וזמרים חמודים ששרו מגוון שירים להנאתה של הקטנטונת. לפתע הם שרו את השיר הסרי לנקי העתיק “שישו ושימחו בשמחת תורה”! מסתבר שהם לא יודעים מה פירוש השיר או לאיזה עם הוא קשור. הם פשוט למדו  אותו בע”פ מדיסק שירי עם.

למחרת טיילנו במקדש השן, ביער הגשם של קאנדי בגנים הבוטאניים (אפשר לוותר, למי שהיה בגנים הבוטאניים של סינגפור) בשוק המקומי (חביב) והיינו אמורים לקנח במופע פולקלור מרהיב אלא שבדרך לשם ילדה אחת הקיאה נשמתה ובזה הסתכם המופע...  בבוקר נסענו לנווארה אלייה, העיר הגבוהה ביותר בסרי לנקה. שם נהנינו בעיקר מהאויר הקריר (בערב היה ממש קר)  בדרך עצרנו לארוחת צהריים וסיור קצר במפלי רמבוטה, סיירנו במפעל ייצור תה - שיטתם להכין תה לא השתנתה מלפני 100 שנה. בערב הגענו לעיר ולשוק המקומי שם ניתן לרכוש חולצות לקוסט, מעילי קולומביה וסווטשירט נורספייס (הכל “אורגינם”...) במחירים מצחיקים.

למחרת יצאנו לחקור את מישורי הורטון. זו הליכה של 4-5 שעות (10  ק”מ) וממש לא רק במישור. התחלנו ללכת בשמש קופחת וסיימנו את המסלול בגשם שוטף... בין לבין נשאנו עלינו את  הפילונת הקטנטנה. בתחילה עם מטריה נגד השמש ולאחר מכן - עם מטריה נגד הגשם! היה טיול מקסים.

למחרת עשינו את דרכינו תוך עצירה באדם פיק הקטן - מסלול נחמד העובר במטעי תה, בכניסה אליו יש מסעדת דרכים חביבה עם חיות כגון תוכים ארנבים ועוד. בעלי המקום חביבים מאוד ומאפשרים ללטף את הארנבים והאוגרים ולשחק בגינה הקטנה. הם כרגע עובדים על בית האחרה. עם הנוף שיש להם- שווה לבדוק את המקום כשתסתיים הבנייה.

לאחר מכן שמנו פעמינו ליאלה לספארי - מה אומר - זה היה עבורינו שיא הטיול! כל כך הרבה חיות, הכל פסטורלי ומהמם. אילו היינו יכולים - הייתי רוצה לעשות גם ספארי לילה (פעם הבאה!) אותו צריך להזמין זמן רב מראש. זיו הצליח להשיג לנו פקח מהשמורה שהיטיב למצוא עבורינו חיות נסתרות. שיא השיאים היה כשראינו שני נמרים, פילים ועוד ועוד חיות.

לנו במלון ספארי שהיה הטוב ביותר שלנו בו במהלך הטיול. למחרת כבר עשינו פעמינו למלון הנופש הריטג' שהיה אמנם 5 כוכבים (זיו שידרג אותנו איכשהו) אבל היה פחות יפה ממלון הספארי (בשניהם האוכל היה מצוין). לאור זה שמזג האויר היה גשום וכבר נמאס לנו ממלונות - הוחלט להקדים את הטיסה הביתה. כך באה לקיצה עוד נסיעה מוצלחת.

טיפים:

• בארצות שהן עולם שלישי מומלץ מאוד לקחת מלונות 4 כוכבים ומעלה. ההבדל במחיר לא אסטרונומי אבל האיכות גבוהה לפעמים בצורה משמעותית.
  • למשפחות - כדאי לעשות הזמנה במלון לחצי פנסיון. אין הבדל גדול בין המחיר אבל כך לא צריכים שוב לצאת מהמלון ולחפש ארוחת ערב.
  • תבינו מהם היכולות והרצונות של המשפחה. אם אתם מיטיבי לכת או מיטיבי לסת, תמצאו מה משמח אתכם ותשתדלו לבנות מסלול ההולם את הצרכים של כולם אבל בעיקר של הקטנים. המגוון של מסלולים בסרי לנקה הוא עצום. מטיולים ביערות גשם, דרך ראפטינג, שמורות טבע ותצפיות על חיות שונות ועוד. ניתן לעשות הכל - השאלה רק מה מתאים לכם.