צפון סאפה ויאטנאם- אנשי השבטים

דף הבית >> צפון סאפה ויאטנאם- אנשי השבטים
טיול לסאפה בויאטנאם- כפרי השבטים                             
רונית ירמוט

בטיול סופשנה לויאטנם, שבועיים בין 21 לדצמבר ועד ל-4 לינואר, הקדשנו 6 ימים לטייל בהרים שסביב סאפה. להלן סיפור הרפתקאותינו.
את סוקי, המדריכה מחברת הטיולים אוצ'או (תודה בשפת אנשי המונג השחור), זיהינו מיד
כי היא קפצה עלי בחיבוקים. חברות וותיקות לעט- למייל. המלצה של יודפת ואורית אשר טיילו אתה בעבר.
גומה בלחייה השמאלית, תמיד, גם כשאינה מחייכת וזה נדיר.
 
יצאנו לדרך לטרק במהלכו נפגשנו עם אנשי שבט המונג השחור, שבט הזאו האדום, התאי והסא-פו, בחייהם ובבתיהם.
לאורך כל הדרך מלוות אותנו טרסות אורז המפוסלות בהר.
השבטים גידלו בעבר זן של אורז גבוה, אך הרוח כופפה אותו, והם עברו לזן נמוך.
בגלל הקור הם מספיקים רק סבב אחד של גידול- לעומת הדרום, שם מספיקים 3 סבבים.
לשאלתי (שאלתי הרבה והיא ענתה ברצון ובפתיחות), הסבירה סוקי על התלבושת המסורתית של בני שבטה המונג השחור,
אותה היא לובשת בשכבות, אותו הדבר כל השנה, רק בקיץ תוותר על השכבה התחתונה.
נשות הזאו האדום מגלחות את ראשן וגבותיהן לפני הנישואין, מחשש ששערן ינשור לתבשילים.
מזכיר לי את נשות החסידים אצלנו, דומה אך שונה.           

בהמשך סיפרה כי היא כבת לשבט פטריארכלי, מצטרפת למשפחת בעלה והילדים יקראו לפי שם משפחתו של הבעל.
האשה נשארת עם שם משפחתו של אביה.
 לפי המנהג מחלקים ההורים את האדמות רק בין הבנים, אך מה לעשות ולסוקי עוד 3 אחיות ואין אחים?
נושא מורכב, המשפחה המורחבת מנסה להתערב ולהשפיע. מעניין מה יחליטו.
את לילנו הראשון עשינו בכפר מעורב של אנשי המונג והזאו. תה עם צ'יפס ושבבי שום הוגשו לנו עם הגיענו- מעדן.
אמבטיית צמחי מרפא חיכתה לנו בדליי עץ ענקיים, ואנחנו הפשרנו ונהנינו מאד.
באולם הכניסה כבר חיכתה לנו ארוחת הערב, כרוב קצוץ מאודה, אורז, ספרינג רולס, שניצלונים, דג חריף, טופו,
מעדן ראשי ציפורים ומנת חזיר. מבחר מטעים לכל טעם. עם יין האורז... שוחררו המגבלות והחלפנו חוויות.
לפני השינה, ביקשנו שיבעירו לנו אח עצים, אך מסתבר שזו הייתה טעות.
לא רק שהחדר לא התחמם, אלא העשן התנקז לשירותים, ואנו קמנו מתנדנדים מסחרחורת, אולי חוסר בחמצן?

למחרת, בטיול מתפתחת עם סוקי שיחה על מנהגי החיזור, או שמא האין חיזור שלהם- הבחור פשוט חוטף את זו שבחר.
סוקי עצמה נחטפה בגיל 16 ע"י בעלה, המבוגר ממנה ב-5 חודשים.
מה הם ידעו? אך זה המנהג וההורים נאלצים להסכים.
 
בדרך אני מתעמקת עם יהודה בצורת ה"פדיס", ערוגות האורז.
עד שאני לא רואה הכל ומבינה עד הפרט האחרון, אני לא נרגעת.
מרחוק נראות הערוגות המוצפות כמו מראה. אפשר לראות את ההבדלים בשדות עצמם,
בין אבות עצלים לחרוצים, ואני תוהה לגבי ההבדל שיהיה ביבול.

לבסוף הגענו לביתה של סוקי, בכפר טא-באן. 4 ילדים יש לה -ג'וס, מאי, האו ולאי, בגילאי 7 עד 12 , והיא רק בת 30.
ביתה משקיף על הרי הסביבה ועל העמק החרוץ בטרסות.
הזוג מפתח את ביתו לאירוח תיירים, ותוכנית החומש נמצאת כבר בפעולה.  
על הקיר בסלון סדרת צילומים שיודפת מככבת בהם!

יש בהמונג מגוון אמונות, אנימיזם, נוצרים, קתולים, ובודהיסטים, סוקי ובעלה יום, הם נוצרי.

בלילה ישנו בגלריה למעלה. היה קשה לחשוב על יציאה לשירותים בקור השורר, אז מתאפקים עד הבוקר.

בבוקר השלישי, בעוד סוקי מכינה אוכל לחזירים, משחק יהודה עם לאי הקטן, ומנסים ביחד לשבור שיאים במחשב.
נראה לי שכדאי שנזוז, לפני שנספיק לקלקל אותם. סופסוף מצא נפש המבינה לליבו והם כרוכים אחד אחרי השני.
בדרך פוגשים בבחורה משבט נוסף- סא-פו, עוברת כשהיא סוחבת את העצים שחטבה בהר בעזרת רצועת מצח. אנחנו נזכרים בפורטרים בנפל. אנשי הסא-פו מהלכים יחפים בהרים כמו רבים אחרים כאן. התלבושות שונות וכן חלק מהמנהגים.
 
בערב האחרון, לאחר 6 ימים מעניינים, אנחנו נפרדים מסוקי וכל משפחתה שהגיעה להיפרד מאתנו, ומודים לסוקי על כי פתחה אותנו לעולם השבטים של סאפה!
לידיעתכם- את הגרסה המקורית והמפורטת, אפשר לקבל מרונית ירמוט במייל!
 
לייבסיטי - בניית אתרים